7 september 2016

Vi ger mer kunskap och omvärldsbevakning

I dagarna kommer första utgåvan av Trender & Tendenser, Sveriges Marknadsförbunds nya, digitala tidning med fördjupning, analys och omvärldsbevakning. Carin Fredlund har rekryterats som chefredaktör. Hon skall också öka trycket på omvärldsbevakning och branschnyheter på hemsidan.
 Vem är du, Carin, berätta lite om din bakgrund! Jag är journalist och har under de senaste tre decennierna fokuserat på bevakning och analys av marknadskommunikation och varumärkesutveckling. Under 20 år drev jag en egen tidning, Quo Vadis, med den redaktionella affärsidén att bidra till att öka kunskapen hos dem som arbetade med reklam och föra branschen framåt. Jag la ner Quo Vadis 2008 och har sedan dess arbetat som krönikör (i Dagens Industri, Annonsören och Dagens Media), talare, moderator och skribent, med uppdrag från bland annat Komm!, Sveriges Annonsörer och Resumé.

Carin Fredlund är chefredaktör på Sveriges Marknadsförbund.
Carin Fredlund är chefredaktör på Sveriges Marknadsförbund.

Med din långa bakgrund som egenanställd, vad har du sett för förändringar inom det genom åren? Har det blivit enklare eller mer utmanande, och på vilka sätt? Egentligen ser jag inga stora förändringar i själva arbetsformen. Men utvecklingen går snabbt och det gäller att förbli nyfiken, vetgirig, disciplinerad och förändringsvillig. Det är också viktigt att bygga sitt eget varumärke, vara tydlig med vad man gör och kan och att inte nappa på alla förslag om gratisjobb ”för att det är så bra att synas i dessa sammanhang”.
Varför valde du att söka dig till Sveriges Marknadsförbund? Det var faktiskt Sveriges Marknadsförbunds vd,  Francesca, som kontaktade mig för att diskutera ett samarbete. Jag upptäckte snart att vi hade samma syn på marknadsförarnas vardag och informationsbehov. Sen blev det rätt enkelt att hitta en bra samarbetsform.
Vad kommer du att göra hos Sveriges Marknadsförbund? Som chefredaktör kommer jag att utveckla och producera förbundets nya digitala tidning, Trender & Tendenser, med fokus på analyser, fördjupning, forskning och kunskap inom området. Dessutom kommer jag att ansvara för att uppdatera hemsidan med intressant omvärldsbevakning och branschnyheter.
Vad tycker du är utmärkande med att arbeta för en intresseorganisation? Jag funderade först på ifall det skulle inverka på min journalistiska integritet. Men de diskussioner jag haft med Francesca lugnade mig på den punkten. Mitt fokus är ju de frågor som är viktigast för Sveriges Marknadsförubunds medlemmar och det är ju det jag skall ägna mig åt. Dessutom får jag på det här sättet möjlighet att nå en mycket stor del av den läsekrets som jag helst vill nå.
Har du någon särskild hjärtefråga eller något område du brinner lite extra för? Varumärkesutveckling och marknadskommunikation. Ett stor och vitt begrepp kanske, men det finns ingenting som är mer intressant och spännande. Det är själva bränslet för hela näringslivet, det som gör att företagen växer, blomstrar och ger lönsamhet. Det som i sin tur bidrar till att ge jobb, skatteintäkter och allt som får hjulen att snurra. Jag är också speciellt angelägen om att förmedla kreativitetens enorma betydelse – i produktutveckling, kommunikation, mediekanaler och så vidare.
Vi har bättre förutsättningar än någonsin tidigare att nå ut till många med ett budskap, även om bruset är en faktor. Hur har den journalistiska integriteten påverkats i den digitala transformationen? Problemet är att mycket information idag sprids utan att man riktigt vet varifrån den kommer och vem som står bakom. Det gör att kvalitetsjournalistik, källkritik och integritet är viktigare än någonsin. Men, dessvärre är förståelsen för det lite för låg. Även på många redaktioner.
Vad gör du helst när du vill vara helt ledig, när du bara vill vara Carin? Då går jag gärna ut i skogen och plockar svamp. Men om det ska bli så mycket av med det i höst, vill det till att det regnar mer i Stockholmstrakten!
När du reser, vart reser du då helst? Gärna helgresor till Berlin eller London. Eller så bilar vi gärna runt i Europa, allra helst i Frankrike. I Sverige blir det Österlen.
Per Almegård, redaktör MiS